Vilka vi är och varför vi finns

En strategiimplementeringsbyrå i Malmö

Strategier är lösningar på viktiga problem. En bra strategi innehåller en ambition och vägval att utforska. En dålig strategi definierar lösningen i detalj. Vi kallar oss strategiimplementeringsbyrå för att vi vill lösa det viktiga problemet, inte genomföra den detaljerade lösningen. Då krävs förmågan att ständigt utmana både problemet och lösningen.

Vi finns för att ni ska vara relevanta

Relevans genom förnyelse

I en komplex värld som förändras snabbt handlar relevans mer än något annat om strategisk förnyelse, att ha förmågan att tänka om, tänka nytt och anpassa sig till nya förutsättningar. Det är vad vi är bra på och det är vad vill vill hjälpa er bli bra på!

Relevans genom mod och kreativitet

I en värld av best practice kommer den som går en egen väg att differentiera och sticka ut från mängden och vara relevant. Därför handlar relevans minst lika mycket om modet att vara kreativ och våga göra annorlunda som det handlar om att vara smart och effektiv.

Fyra förmågor vi är stolta över

Ingen kan vara bara på allt. Vi är bra på fyra saker som vi tror att din organisation kan ha nytta av och som vi därför baserat vårt erbjudande på.

1 Att lösa komplexa problem

I bland är förändring en fråga om att definiera problemet, välja en lösning och sedan genomföra den till punkt och pricka. Men oftare är problemet komplext, resultatet oförutsägbart och det går inte att kontrollera effektkedjan. I de fallen behövs något annorlunda.

I en komplex och oförutsägbar värld finns inga rätta svar på frågor om framtiden. Alla förutsägelser är kvalificerade gissningar som bäst. Våra metoder är därför sällan sekventiella: samla data, analysera, designa, exekvera och utvädera. Istället handlar de om att skapa insikt och resultat parallellt och hela tiden, att göra många små gissningar och om att inte vila på gamla sanningar. I två ord handlar komplex problemlösning om att utforska och experimentera.

2 Att förstå och ändra beteenden

Traditionell förändringsledning handlar ofta om att göra förändringar i strukturer (organisation, roller, processer, finansiering, kommunikation, träning eller system). Men det här är trubbiga, kostsamma och tidskrävande verktyg som bara kanske ger resultat. Vi gillar att börja förändringen i människors vardag, listar ut varför de gör som de gör och sedan göra små ändringar som ger dem möjlighet att göra saker annorlunda.

3 Att skapa förståelse för kontext

Kontext är ett svårt ord. Men det är viktigt för oss, så vi använder det. Lite förenklat betyder det sammanhang eller situation. Eftersom organisationer är komplexa är varje beskrivning av dem förenklingar. Vi använder sensemaking och kvalitativa metoder för att skapa en djupare förståelse och hitta de insikter som siffrorna inte kan visa. Där siffror kan på visa att ett problem finns kan sensemaking ge en bild av varför det finns.

4 Att utveckla metoder och arbetssätt

För varje ny utmaning finns det ett förhållningssätt som hjälper oss att utforska den. Vi har en stor verktygslåda med metoder, verktyg och evidensbaserade teorier och vi älskar att ta fram den för att lista ut nya arbetssätt för oss själva och för våra kunder. För våra kunder betyder det två saker:

  1. Vi arbetar metodiskt. Varje del av vårt arbete fyller ett syfte i en helhet.

  2. Vi kan föreslå flera olika lösningar på ett problem, att experimentera med.

Vi är små men vi älskar stora problem

Sense/Make är en liten byrå och vi finns bara i Malmö. Men vi älskar att ta oss an utmaningar av alla storlekar på alla platser. Vi har erfarenheter från stora företag, små företag, myndigheter, organisationer och allt däremellan. Det de har gemensamt är: situationen var komplex, de behövde förnyas och de ville prova något nytt.

Now, try something new!