Referenser

Referensarbete och kunder

Sydsvenskan


Coachning i experimentellt ledarskap

Det är lätt att låta deadlines och milstolpar stå ivägen för det långsiktiga förändringsarbetet. En tidningsredaktion har en sådan milstolpe varje dag. Hur kan vi då fokusera långsiktigt för att radikalt förnya arbetssätt och affärsmodeller? Lundaredaktionens nyhetschefbestämde sig för att hitta sätt att väva in innoverandet i redaktionens arbete genom att systematiskt genomföra och utvärdera små experiment i vardagen, enligt metoden ChangeLab.

Läs mer om arbetet i blogginlägget Sydsvenskans lundaredaktion experimenterar med innovation i vardagen.

 
tetrapak-logo.png

Tetra Pak Global Information Management


ChangeLab

Hur blir en global teknisk organisation med ungefär 1100 medarbetare i fyra tidszoner, med mångfasetterade kundkrav kundcentrerad? Vi visste inte säkert, men vi visste hur vi skulle sätta upp en metod för att ta reda på det, lärande och över tid. Resultatet blev ChangeLab och det utvecklar nya kundcentriska förmågor varje dag.

 
sony-office.png

Sony Mobile


Innovera förmågan att innovera

När en organisation är på jakt efter nya affärsmöjligheter uppenbarar sig tre utmaningar. Hur ska vi skapa nya idéer, hur ska vi utvärdera dem och och hur får vi med oss människorna för att verkställa dem? VP på Sony Mobile tog vår hjälp för att lösa de tre problemen. Vi skapade ett ett ramverk för att utvärdera idéer från medarbetare på hela sajten, utbildade chefer i innovationstaktik och engagerade över 1000 personer för att skapa nya idéer i den annars formella, tekniska och strukturella miljön.

 
foocafe-logo.png

Foo Café


Ett nytt sorts kurskoncept

När Foo Café kontaktade oss med utmaningen att utveckla affären i en ny verklighet, föddes en ny idé. Tillsammans med factor10, skapade vi ett helt nytt kurskoncept. Syftet är att lösa ett av de svåraste problemen: hur ser vi till att människor får chans att använda sina nya kunskaper och att förmågorna adopteras i organisationen. Det här är inget vanligt konsultgig för oss, det är en chans göra en liten skillnad i den stora världen av kurser och utbildningar.

 
sony-tech.png

Sony Europe


Innovationsförmåga i team

En chef för ett erfaret team med ingenjörer, djupt engarede i avancerade tekniska grejer, hade en historik av att leverera nya innovationer till sin organisation. Men deras sammanhang hade ändrats och dom behövde lista ut hur de s kulle ta innovationskraften till nya höjder. Genom sensemaking hittade vi ett överraskande svar: genom att öka teamets förmåga att omvandla vardagens signaler till gemensamma insikter.

 
whitespace-logo.png

Whitespace


Rådgivning i strategiskt genomförande

Det är svårt att skapa nya affärsmöjligheter. Förutom att man tar en risk med nya satsningar så måste det nya kombineras med det som redan är kärnverksamhet. Whitespace hade massor av idéer och behövde metoder för lista ut hur de ska agera på dem. Vi hjälpte dem med verktyg för att löpande utvärdera idéer och för att hantera dualiteten och komplexiteten i att vara en organisation som agerar på flera förmågor samtidigt.

Euroflorist


Utveckling av strategisk förmåga

Europas största nätverk av florister har höga krav på de tjänster som de erbjuder marknadsbolagen och de lokala handlarna. Ett strategiskt förhållningssätt krävs och till det skapades en grupp med nio personer med den nya rollen Solution Owner. Med hjälp av metoden ChangeLab och en mentor och coach från Sense/Make utvecklade de sin förmåga till strategisk, hållbar och innovativ styrning av de centrala tjänsterna.

Läs mer i blogginlägget Euroflorist utvecklar sin förmåga till strategisk styrning av centrala tjänster till handlarna.

 

Tetra Pak Global Information Management


ChangeLab

Hur blir en global teknisk organisation med ungefär 1100 medarbetare i fyra tidszoner, med mångfasetterade kundkrav kundcentrerad? Vi visste inte säkert, men vi visste hur vi skulle sätta upp en metod för att ta reda på det, lärande och över tid. Resultatet blev ChangeLab och det utvecklar nya kundcentriska förmågor varje dag.

 

Sony Mobile


Innovera förmågan att innovera

När en organisation är på jakt efter nya affärsmöjligheter uppenbarar sig tre utmaningar. Hur ska vi skapa nya idéer, hur ska vi utvärdera dem och och hur får vi med oss människorna för att verkställa dem? VP på Sony Mobile tog vår hjälp för att lösa de tre problemen. Vi skapade ett ett ramverk för att utvärdera idéer från medarbetare på hela sajten, utbildade chefer i innovationstaktik och engagerade över 1000 personer för att skapa nya idéer i den annars formella, tekniska och strukturella miljön.

 

Foo Café


Ett nytt sorts kurskoncept

När Foo Café kontaktade oss med utmaningen att utveckla affären i en ny verklighet, föddes en ny idé. Tillsammans med factor10, skapade vi ett helt nytt kurskoncept. Syftet är att lösa ett av de svåraste problemen: hur ser vi till att människor får chans att använda sina nya kunskaper och att förmågorna adopteras i organisationen. Det här är inget vanligt konsultgig för oss, det är en chans göra en liten skillnad i den stora världen av kurser och utbildningar.

 

Sony Europe


Innovationsförmåga i team

En chef för ett erfaret team med ingenjörer, djupt engarede i avancerade tekniska grejer, hade en historik av att leverera nya innovationer till sin organisation. Men deras sammanhang hade ändrats och dom behövde lista ut hur de s kulle ta innovationskraften till nya höjder. Genom sensemaking hittade vi ett överraskande svar: genom att öka teamets förmåga att omvandla vardagens signaler till gemensamma insikter.

 

Whitespace


Rådgivning i strategiskt genomförande

Det är svårt att skapa nya affärsmöjligheter. Förutom att man tar en risk med nya satsningar så måste det nya kombineras med det som redan är kärnverksamhet. Whitespace hade massor av idéer och behövde metoder för lista ut hur de ska agera på dem. Vi hjälpte dem med verktyg för att löpande utvärdera idéer och för att hantera dualiteten och komplexiteten i att vara en organisation som agerar på flera förmågor samtidigt.

Now, try something new!